۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۵۹۵۶۸۹

مهمترین اخبار اقتصادی پنج‌شنبه ۱۱ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی پنج‌شنبه ۱۱ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه روزانه ۱۵۰ تن گوشت قرمز وارداتی به بازار تزریق می‌شود، از کاهش قیمت گوشت قرمز برای شب عید خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنج‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۱۳.۳ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با افزایش نسبت به نرخ پایانی دیروز، ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۵۰ تومان است.
__________________________

قیمت نفت افزایش یافت

امروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت برنت بیش از ۵۸ سنت افزایش یافت و هر بشکه نفت برنت ۶۲.۲۳ دلار بالا رفت.

رویترز امروز نوشت کشور‌های عضو اوپک ۸۹۰ هزار بشکه در روز تولیدشان را کاهش دادند و این سینگال خوبی برای بازار نفت بود تا قیمت را بالا بکشد.

وزیر انرژی عربستان هم اعلام کرده است که کشور‌های اوپک قرار است تولید را بیش از این کاهش دهند.

از سوی دیگر پیش‌بینی شده که تقاضا برای نفت در سه ماهه اول سال میلادی افزایش یابد و این‌ها دلایلی بود که قیمت امروز نسبت به دو روز گذشته بیش از دو دلار افزایش یابد.

امروز نفت آمریکا هم افزایش ۶۶ سنتی داشت و هر بشکه ۵۴.۸۹ دلار به فروش رفت.
__________________________

افزایش ۵ دلاری قیمت طلا با کاهش ارزش دلار در بازار‌های جهانی
 
امروز در بازار‌های جهانی قیمت طلا افزایش داشت و هر اونس از این فلز گرانبها با ۴.۹ دلار افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۱۳۲۴ دلار و ۳۰ سنت به فروش رفت.

تب گرم بازار فلز زرد به دلیل افت ارزش دلار در بازار‌های جهانی است.

روز گذشته پس از اینکه فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد تمایلی به ادامه افزایش نرخ بهره در این کشور ندارد، دلار با کاهش همراه شد.

قیمت طلا از قیمت دلار تاثیر می‌پذیرد، زمانی که قیمت دلار کاهش می‌یابد این فلز را برای خریداران با دیگر ارز‌ها ارزان‌تر می‌سازد؛ بنابراین تقاضا در بازار‌های جهانی افزایش یافته و قیمت را بالا می‌برد.

قیمت طلا امروز در کمترین زمان ۱۳۱۷ دلار و ۹۰ سنت و در بیشترین زمان ۱۳۲۶ دلار و ۹۰ سنت به فروش رفت.

قیمت این فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته ۴۲.۲ دلار افزایش داشت، اما نسبت به یک سال گذشته ۲۰.۷ دلار با کاهش همراه بود.

در گروه سایر فلزات گرانبها نقره با ۷ سنت افزیاش هر اونس ۱۶.۱۱ دلار معامله شد. فلزات گرانبهای پلاتینوم و پالادیوم افزایش‌هایی به ترتیب ۵ و ۲۰ دلار را تجربه کردند.
__________________________

کاهش ۸۹۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک در ماه ژانویه
 
بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد که میزان صادرات کشور‌های صادر کننده نفت اوپک در ماه ژانویه ۸۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش تولید عربستان در ماه ژانویه ۱۰.۲۵ میلیون دلار در هر بشکه بود که نسبت به ماه قبل کاهش ۳۵ هزار بشکه در روز داشته است. کشور‌های عراق و کویت هر کدام ۴.۶۵ و ۲.۷۱ میلیون بشکه در روز تولید کردند.

براساس بررسی‌های رویترز میزان تولید ایران در ماه ژانویه ۲.۷۵ میلیون بشکه در روز بوده است که این رقم نسبت به ماه قبل ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

وزیر نفت عربستان روز گذشته اعلام کرد که کشور‌های عضو اوپک به دنبال این هستند تا برای بالا بردن قیمت در بازار‌های جهانی تولید را بیش از تعهد اخیر اوپک کاهش دهند.

خالد الفالح همچنین پیش‌بینی کرده بود تاثیر کاهش تولید طی چند هفته اخیر در بازار مشخص خواهد شد.

همچنین تقاضای جهانی در سه ماهه اول سال میلادی بالا خواهد رفت.

کشور‌های عضو اوپک روسیه و دیگر کشور‌های غیراوپک در ماه دسامبر توافق کردند که روزانه ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ تولیدشان را کاهش دهند.

سهم کشور‌های عضو اوپک از این کاهش ۸۰۰ هزار بشکه در روز و کشور‌های غیراوپک ۳۲۰ هزار بشکه در روز است.
__________________________

رسانه آلمانی از ثبت SPV خبر داد

کانال NDR آلمان از آمادگی برلین، پاریس و لندن برای راه اندازی مکانیزم مالی ایران-اروپا خبر داد. به گفته این رسانه کشور‌های مذکور مکانیزم را به ثبت رسمی رسانده اند.

قرار است این مکانیسم مالی INSTEX نامیده شود که نام اختصاری عبارت «ابزاری برای حمایت از تبادلات تجاری» به زبان انگلیسی است.

«آسوشیتدپرس» پیشتر گفته بود که تایید نهایی این مکانیزم به پنجشنبه موکول شده که موعد برگزاری نشست ۲ روزه رومانی با حضور وزراری خارجه اتحادیه اروپا است.

روز دوشنبه نیز «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در سخنانی اعلام کرد که فرانسه، آلمان و انگلیس در آستانه راه اندازی مکانیزم مالی اروپا و ایران موسوم به «SPV» هستند.

وزیر خارجه آلمان گفته بود که مشورت‌ها میان ۳ کشور اروپائی فوق به همراه اتحادیه اروپا در این خصوص با هدف تسهیل پرداخت‌های مالی به تهران خواهد بود.
__________________________

روزانه ۱۵۰ تن گوشت قرمز وارداتی به بازار تزریق می‌شود

حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با تاکید براین که روزانه بین 100 تا 150 تن گوشت قرمز وارداتی به بازار تزریق می شود،گفت: ورود محموله 40 تنی گوشت قرمز در بامداد امروز یکی از محموله های وارداتی برای تنظیم بازار این محصول است.
 
وی افزود: اکنون برای تنظیم بازار گوشت قرمز به دنبال افزایش حجم، دفعات و زمان عرضه در مراکز و فروشگاه‌های عرضه گوشت‌های وارداتی هستیم تا مردم زمان کمتری را در صف‌ها سپری کنند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: کل نیاز شهر تهران روزانه ۲۰۰ تن گوشت گوسفندی و ۲۰۰ تن گوشت گوساله است که از محل تولید داخل و واردات در حال تامین است و با این حجم واردات کمبودی در این زمینه نداریم.
 
وی افزایش تقاضا و صف‌های طولانی برای گوشت وارداتی را اختلاف قیمتی زیاد بین گوشت تولید داخل و وارداتی دانست و اظهارداشت: گوشت وارداتی با یارانه دولتی و ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود بنابراین فاصله قیمت گوشت وارداتی و گوشت تولید داخل موجب افزایش تقاضای مردم و طولانی شدن صف‌ها شده است که تلاش داریم با یک برنامه ریزی منسجم این مشکل را برطرف کنیم.

۲ هزار راس گوسفند رومانیایی بزودی وارد کشور می‌شود
 
ورناصری افزود: برای تنظیم بازار این محصول و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها اقدام به واردات دام زنده (گوسفند) رومانیایی کرده ایم که اکنون مراحل قرنطینه‌ای خود را در کشور مبدا می‌گذراند و بزودی در اولین محموله دو هزار راس دام سبک وارد کشور می‌شود که می‌تواند علاوه بر کاهش قیمت گوشت قرمز در آلایش نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.
 
وی اضافه کرد: همچنین قرار است هفتگی ۵۰ هزار راس دام زنده گوسفندی از رومانی با هواپیما وارد کشور شود.
 
به گفته وی، اکنون برای تنظیم بازار این محصول گوشت گرم گوساله نیز از کشور‌های مختلف تامین و روزانه روانه بازار می‌شود.

قیمت گوشت قرمز برای شب عید کاهش می‌یابد

این مقام مسئول در شرکت پشتیبانی امور دام پیش بینی کرد: با افزایش حجم واردات و عرضه گوشت گرم گوسفندی، گوشت منجمد گوسفندی، گوشت گرم گوساله و گوشت منجمد گوساله و ورود دام زنده سبک گوسفندی برنامه متعادل سازی گوشت قرمز برای شب عید را داریم.

وی درباره نظارت بر عرضه گوشت‌های وارداتی در مراکز و فروشگاه‌های توزیع گفت: بر عرضه این محصولات توسط دستگاه‌های نظارتی کنترل داریم. ممکن است برخی سودجو گوشت دولتی را تامین و با نرخ گوشت تولید داخل در رستوران‌ها و غذا خوری‌ها عرضه کنند که این نیز به نظارت‌های سازمان تعزیرات کشور و سازمان بازرسی کل کشور برمی گردد تا با این سودجویان برخورد قانونی شود.

وی درباره قیمت گذاری گوشت قرمز تولید داخل گفت: به دلیل نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تمام شده تولید نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که گوشت تولید داخل با قیمت وارداتی در بازار عرضه شود، اما معتقدم اکنون قیمت لاشه گوسفندی داخلی ۷۵ هزارتومان است و نباید بیش از این قیمت عرضه شود.

بنا به این گزارش ، وضعیت بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در حالی در سطح بازار بین ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است. طبق آمار‌ها نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز نزدیک یک میلیون تن است که ۸۵ درصد آن از محل تولیدات داخلی و ۱۵ درصد آن از محل واردات تامین می‌شود.

برخی کارشناسان، نوسان نرخ ارز به دلیل تحریم‌ها را از دلایل اصلی بروز نوسان در بازار گوشت قرمز می‌دانند؛ به عقیده آنان کاهش عرضه دام در بازار داخلی، پدید آمدن بازار دوم خارجی برای دام زنده و افزایش چند برابری قاچاق دام زنده به کشور‌های عربی از نتایج بروز نوسان ارزی در بازار این محصول است.
 
در سایه این رخدادها، اکنون با وجود تزریق حداقل روزانه ۱۵۰ تن انواع گوشت وارداتی و نیز تولید داخلی نه تنها عطش بازار سیراب نمی‌شود بلکه مردم نیز از توزیع نامناسب این محصول و اینکه نمی‌توانند گوشت تنظیم بازاری از فروشگاه‌ها خریداری کنند، گلایه‌مند هستند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات